dbam o kregoslup

Jak wyleczyć bóle kręgosłupa w 6 krokach

"JAK WYLECZYĆ BÓLE KRĘGOSŁUPA W 6 KROKACH"


autor: Patryk Burzej, założyciel serwisu

Patryk Burzej

 

Jeśli bóle kręgosłupa utrzymują się u Ciebie stale przez przynajmniej kilka dni oto poradnik dzięki któremu dowiesz się w 6 krokach co powinieneś zrobić aby się wyleczyć. Jeśli bóle kręgosłupa pojawiają się u Ciebie sporadycznie co jakiś czas, możesz skoncentrować się tylko na krokach 1, 5 i 6.


Krok 1 Poznaj przyczynę która powoduje ból

 

Pomimo że uczucie bólu, jakiegokolwiek bólu- kręgosłupa, mięśni, stawów na pewno nie należy do przyjemnych to ma swój bardzo pozytywny aspekt. Ból jest sygnałem który wysyła Twój organizm że coś robisz nie tak jak trzeba. Może zbyt długo siedzisz przed komputerem, może dźwigając ciężkie przedmioty używasz nieprawidłowej techniki a może prowadzisz stresujący tryb życia który przekłada się na stan Twojego kręgosłupa. Aby wyleczyć bóle kręgosłupa trzeba dojść do tego co jest jego przyczyną.

 

Oto jedne z najczęstszych przyczyn występowania bóli kręgosłupa:


  • brak ruchu
  • mikrouszkodzenia dysków międzykręgowych
  • monotonia ruchów w pracy fizycznej
  • genetyka determinująca wytrzymałość dysku
  • wady wrodzone kręgosłupa i nabyte urazy
  • bardzo pogłębione wady postawy
  • brak wystarczającej ilości snu
  • otyłość
  • problemy psychologiczne
 

„Najpierw poznaj przyczyny”

 

Aby wyleczyć się z bóli kręgosłupa najpierw trzeba znaleźć ich przyczynę. Odpowiedz sobie na pytanie co robisz nie tak. W odpowiedzi na to pytanie pomoże ci lekarz.

 

Krok 2 Udaj się do lekarza

 

Jeśli ból kręgosłupa utrzymuje się dłużej niż kilka dni zgłoś się do lekarza pierwszego kontaktu. Przeprowadzi on z Tobą wywiad zbada Cie a jeśli Twój stan tego wymaga skieruje Cie do lekarza specjalisty. Będzie to neurolog, ortopeda lub reumatolog. Jeśli uważasz że Twój stan tego wymaga sam poproś o takie skierowanie a lekarz nie powinien Ci odmówić. Terminy wizyt mogą być odległe. Musisz się na to przygotować. Jeśli masz taką możliwość do lekarza specjalisty udaj się prywatnie, możesz zacząć od neurologa ponieważ wiele osób odczuwających bóle kręgosłupa ostatecznie i tak do niego trafia.

 

Jeśli jednak nie masz takiej możliwości a Twój stan jest poważny poinformuj o tym lekarza. Zawsze istnieje możliwość że skieruje Cie do lekarza specjalisty w trybie pilnym co znacząco przyśpieszy termin wizyty.

Lekarz specjalista z kolei skieruje Cie na badania diagnostyczne. Pomogą one stwierdzić co jest przyczyną Twoich bóli kręgosłupa oraz podjąć właściwe leczenie dopasowane do Twojego stanu.

 

Krok 3 Wykonaj potrzebne badania diagnostyczne


Są 3 najpopularniejsze badania których wyniki pomagają stwierdzić jaka jest przyczyna bóli kręgosłupa

 

rentgen (rtg)
Prześwietlenie wiązką promieniowania rentgenowskiego pozwala wykryć zniekształcenia kręgów oraz obecność zmian chorobowych. Ze względu na szkodliwość promieniowania rentgenowskiego na organizm ludzki badanie to powinno być wykonywane bardzo rzadko.

 

tomograf komputerowy (tk)
To badanie ze względu na szkodliwość również powinno być wykonywane rzadko.

 

Rezonans magnetyczny (mr)

To badanie jest najdokładniejsze i może najwięcej powiedzieć o stanie Twojego kręgosłupa. Samo badanie trwa ok. 20 minut podczas których pacjent leży nieruchomo. Po pewnym czasie od badania otrzymuje on wynik badania w formie elektronicznej np. na płycie CD wraz z fachowym opisem wyników. Zawiera on sporo medycznych terminów. Po interpretacje wyników musisz udać się z powrotem do swojego lekarza specjalisty.

Podobnie jak w przypadku wizyty u lekarza także terminy badań mogą być odległe. Warto zastanowić się nad wykonaniem badań prywatnie (odpłatnie) aby przyśpieszyć możliwość rozpoczęcia rehabilitacji.

 

Krok 4 Udaj się z powrotem do lekarza a następnie do fizjoterapeuty i stosuj jego zalecenia

 

Z wynikami badań udaj się z powrotem do swojego lekarza specjalisty który będzie wiedział jaką terapie można podjąć w twoim przypadku a jaką nie. Lekarz dodatkowo może przepisać Ci środki przeciwbólowe i wypisać zwolnienie z pracy na okres leczenia.

Teraz możesz już rozpocząć REHABILITACJE. W tym celu udaj się z wynikami badań do dobrego fizjoterapeuty który posiada wiedzę i doświadczenie i będzie w stanie Ci pomóc w przezwyciężeniu problemów zdrowotnych.

 

Dobry fizjoterapeuta:

  • wykona na tobie odpowiednie zabiegi
  • zaleci ci właściwe ćwiczenia do wykonywania w domu
  • nauczy Cie jaką techniką wykonywać codzienne czynności
  • co robić kiedy pojawi się ból.

Wspólna praca Twoja i Twojego fizjoterapeuty zaowocuje poprawą Twojego stanu zdrowia. Jeśli terapia nie przynosi rezultatów poinformuj o tym swojego fizjoterapeutę. Jeśli nadal nie przynosi, zmień go na innego.

 

Polecani przez nas fizjoterapeuci, mapka.

 

"Jak znaleźć dobrego fizjoterapeutę"

 

Krok 5 Wykonuj codzienne czynności odpowiednią techniką

 

Profilaktyka. To słowo najlepiej oddaje co powinieneś zrobić aby uniknąć nawrotów bólu kręgosłupa. To, do czego zwykle nie przywiązujemy dużej wagi, czyli jaką techniką wykonujemy codzienne czynności wpływa na stan Twojego kręgosłupa w największym stopniu. Drobne zmiany w długim czasie przyniosą zaskakujące efekty. Poprawi się stan Twojego kręgosłupa oraz całego organizmu. Oto niektóre z zasad odpowiedniej profilaktyki schorzeń kręgosłupa:


  • wstawanie od komputera co 45 minut 
  • zachowanie prawidłowej postawy ciała
  • dźwiganie przedmiotów odpowiednią techniką
  • wstawanie z łóżka odpowiednią techniką 
  • odpowiednie ułożenie podczas snu
  • odpowiednie zorganizowanie stanowiska pracy (ergonomiczne)
  • wsiadanie do/ wysiadanie z samochodu odpowiednią techniką
 

więcej o profilaktyce: „Jaką techniką wykonywać codzienne czynności”

 

Jak już wspomniałem zasad profilaktyki jest w stanie nauczyć i przećwiczyć z Tobą Twój fizjoterapeuta.

 

Krok 6. Uprawiaj aktywność fizyczną za którą Twój kręgosłup będzie Ci wdzięczny

 

„Ruch zastąpi prawie każdy lek, podczas gdy żaden lek nie zastąpi ruchu ”
Wojciech Oczko


Obecnie kiedy bardzo dużo czasu spędzamy w pozycji siedzącej ta sentencja jest nadal aktualna. Twój kręgosłup został stworzony do ruchu. Jeśli nie ma zapewnionego go w odpowiedniej ilości pojawiają się problemy takie jak bóle kręgosłupa. Prawidłowo dobrana aktywność fizyczna pozwala na wzmocnienie mięśni okołokręgosłupowych a co za tym idzie zmniejszenie dolegliwości bólowych.

 

Po wizycie u fizjoterapeuty powinieneś mieć już dobrane ćwiczenia fizyczne. Wykonywane w domu lub innym dowolnym miejscu są jedną z najważniejszych części rehabilitacji. Dzięki ich systematycznemu wykonywaniu dużo szybciej wrócisz do zdrowia.

 

Pamiętaj
Nie każde ćwiczenie jest dla Ciebie odpowiednie. Są ćwiczenia których wykonywanie może nawet pogorszyć Twój stan zamiast go polepszyć. Prawidłowy zestaw ćwiczeń opracowany pod Twoim kątem przygotuje dla Ciebie Twój fizjoterapeuta.

 

Zestaw ćwiczeń bez większych przeciwwskazań medycznych znajdziesz tutaj.


Warto podjąć także dodatkową aktywność fizyczną. Istnieją takie jej formy które moga być wykonywane niemal przez każdego i w prawie każdej sytuacji. Należą do nich pływanie (najlepiej stylem grzbietowym lub kraulem), szybki marsz z wymachami ramion lub specjalny rodzaj chodu techniką Nordic Walking.

 

Podejmując aktywność fizycznej przy problemach z kręgosłupem liczą się najbardziej 2 rzeczy.


1. Prawidłowa technika. Zapytaj o nią instruktora pływania / kulturystyki, fizjoterapeutę
2. Systematyczność. Lepiej codziennie mało niż raz w miesiącu dużo.


"Sporty za które Twój kręgosłup będzie Ci wdzięczny"


Przestrzeganie zasad profilaktyki oraz aktywność fizyczna pozwolą Ci ograniczyć nawroty bóli kręgosłupa a z czasem zupełnie je wyeliminować.


Zobacz także


   
Najpierw poznaj przyczyny Ulga dzięki farmakologii
   
Gdy za ból głowy odpowiada kręgosłup 6 alternatywnych metod leczenia bólu kręgosłupa
   
leczenie zabiegami fizjoterapeutycznymi Bóle kręgosłupa – plaga XXI wieku
   
Nastawianie kręgosłupa” u kręgarza Manualne zabiegi chiropraktyka

 

 


 

Komentarze

 
  • Dodaj link do:
  • www.facebook.com