dbam o kregoslup

Bóle kręgosłupa

"JAK WYLECZYĆ BÓLE KRĘGOSŁUPA W 6 KROKACH"


autor: Patryk Burzej, założyciel serwisu

korekta: Ewelina Łazarz, dziennikarka branżowa

Patryk Burzej

 

Kręgosłup to oś, na której opiera się całe nasze ciało. Utrzymuje jego ciężar, jest miejscem przyczepu dla kości i mięśni, zapewnia równowagę i przede wszystkim stanowi osłonę dla rdzenia kręgowego i nerwów rdzeniowych. Żeby ta nasza podpora mogła dobrze wypełniać swoje zadania, wszystkie otaczające go i połączone z nim struktury (mięśnie i więzadła) muszą być w dobrej kondycji. Jeśli nie pracują prawidłowo, nadmiernie obciążony kręgosłup wysyła sygnał ostrzegawczy: zaczyna boleć. Niniejszy poradnik to 6 kroków, które powinieneś wykonać, jeśli ból utrzymuje się co najmniej kilka dni. Jeśli cierpisz na sporadyczne bóle kręgosłupa, możesz skoncentrować się tylko na krokach 1, 5 i 6.

 

Krok 1. Poznaj przyczynę bólu.


Uczucie jakiegokolwiek bólu – czy to kręgosłupa, mięśni, czy głowy – z pewnością nie należy do przyjemnych, ale ma jeden pozytywny aspekt: jest wiadomością od Twojego ciała, które daje Ci znać, że dzieje się coś niepokojącego. Daje Ci szansę, żeby zmienić niezdrowe nawyki: wielogodzinne siedzenie przed komputerem, nieergonomiczny sposób podnoszenia ciężarów, stresujący tryb życia. Jeśli dostaniesz sygnał w postaci bólu, przede wszystkim musisz dojść do pierwotnej jego przyczyny.

 

Poniżej najczęściej występujące u pacjentów przyczyny występowania bólów kręgosłupa: 


  • Niewystarczająca ilość ruchu, 
  • mikrouszkodzenia dysków międzykręgowych, 
  • monotonia ruchów w pracy fizycznej, 
  • genetyka determinująca wytrzymałość dysku, 
  • wady wrodzone kręgosłupa i nabyte urazy, 
  • wady postawy, 
  • brak wystarczającej ilości snu, 
  • otyłość, problemy psychologiczne. 

Aby trwale pozbyć się bólu kręgosłupa, trzeba odnaleźć i usunąć jego przyczynę. Odpowiedz sobie szczerze na pytanie, w jaki sposób dbasz o swój kręgosłup. W odpowiedzi na to pytanie pomoże ci lekarz.

 

„Najpierw poznaj przyczyny”

 

Krok 2. Skonsultuj się z lekarzem.

 

Jeśli ból kręgosłupa utrzymuje się dłużej niż kilka dni, zgłoś się do lekarza pierwszego kontaktu. Przeprowadzi on z Tobą wywiad, zbada Cię, a jeśli Twój stan tego wymaga, skieruje Cię do lekarza specjalisty: neurologa, ortopedy lub reumatologa. Jeśli sam uważasz, że Twój stan tego wymaga, poproś o takie skierowanie – lekarz nie powinien Ci odmówić. Przygotuj się na to, że terminy wizyt mogą być odległe. Jeśli masz taką możliwość, możesz udać się do specjalisty prywatnie. Wówczas możesz zacząć od neurologa ponieważ wiele osób odczuwających bóle kręgosłupa ostatecznie i tak do niego trafia. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, a czujesz, że Twój stan jest poważny, poinformuj o tym lekarza. Zawsze istnieje możliwość, że skieruje Cię do lekarza specjalisty w trybie pilnym, co znacząco przyśpieszy termin wizyty.

 

Podczas wizyty u specjalisty otrzymasz skierowanie na badania diagnostyczne, których wyniki będą główną przesłanką do określenia przyczyn bólu u Ciebie. Według nich podejmuje się również decyzję o sposobie leczenia, dopasowanym do schorzenia.

 

Krok 3. Wykonaj potrzebne badania diagnostyczne

 

Przyczynę bólu kręgosłupa pomagają stwierdzić badania diagnostyczne, wśród których najpopularniejsze są trzy opisane poniżej.

 

  • Zdjęcie RTG (rentgen, badanie radiologiczne) 

Badanie obrazowe, podczas którego prześwietla się ciało wiązką promieniowania rentgenowskiego, pozwala wykryć zniekształcenia kręgów oraz obecność zmian chorobowych. Ze względu na niewielką szkodliwość promieniowania rentgenowskiego na organizm ludzki badanie to nie powinno być wykonywane zbyt często. 

  • Tomografia komputerowa (TK) 

Wiele zdjęć wykonanych z różnych kierunków wykorzystane zostaje do utworzenia przekrojów lub obrazów przestrzennych badanego rejonu. Podobnie jak RTG, nie powinno być wykonywane zbyt często. 

  • Rezonans magnetyczny (MR) 

To badanie obrazowe może najwięcej powiedzieć o stanie Twojego kręgosłupa. Wykorzystuje zjawisko jądrowego rezonansu magnetycznego do stworzenia bardzo dokładnych obrazów wnętrza ciała. Samo badanie trwa ok. 20 minut, podczas których pacjent leży nieruchomo. Wynik w formie obrazów i fachowego opisu należy skonsultować ze specjalistą, ponieważ tylko on może je zinterpretować.

 

Podobnie jak w przypadku wizyty u lekarza, także terminy badań mogą być odległe. Warto zastanowić się nad wykonaniem badań prywatnie (odpłatnie), aby przyśpieszyć możliwość rozpoczęcia rehabilitacji.

 

Krok 4. Wypełniaj dokładnie zalecenia lekarza i fizjoterapeuty


 

Z wynikami badań powinieneś ponownie udać się do swojego lekarza specjalisty, który podejmie decyzję, jaką terapię można podjąć w twoim przypadku. Lekarz dodatkowo może przepisać Ci środki przeciwbólowe i wypisać zwolnienie z pracy na okres leczenia, o ile to będzie konieczne.

 

Teraz możesz już rozpocząć rehabilitację. W tym celu udaj się z wynikami badań do dobrego fizjoterapeuty, który posiada wiedzę i doświadczenie i będzie w stanie Ci pomóc w przezwyciężeniu problemów zdrowotnych.

 

Dobry fizjoterapeuta:

  • wykona odpowiednie zabiegi zlecone przez lekarza, ewentualnie zaproponuje dodatkowe, 
  • zaleci Ci właściwe ćwiczenia do wykonywania w domu, 
  • nauczy Cię, w jaki sposób wykonywać codzienne czynności, 
  • poinstruuje, co robić kiedy ponownie pojawi się ból. 

Wspólna praca Twoja i Twojego fizjoterapeuty zaowocuje poprawą Twojego stanu zdrowia. Jeśli terapia nie przynosi rezultatów, poinformuj o tym swojego fizjoterapeutę. Jeśli po jego interwencji nadal nie będzie progresu, rozważ zmianę terapeuty.


Polecani przez nas fizjoterapeuci- mapka


"Jak znaleźć dobrego fizjoterapeutę"

 

Krok 5. Wykonuj codzienne czynności odpowiednią techniką

 

Profilaktyka – to najważniejsze zalecenie, które pozwoli Ci uniknąć nawrotu bólu kręgosłupa. To, do czego zwykle nie przywiązujemy dużej wagi, czyli sposób wykonywania codziennych czynności, wpływa na stan Twojego kręgosłupa w największym stopniu. Drobne zmiany w dłuższej perspektywie przyniosą zaskakujące efekty. Poprawi się stan Twojego kręgosłupa oraz całego organizmu. Oto niektóre z zasad odpowiedniej profilaktyki schorzeń kręgosłupa:

 

  • Jeśli pracujesz na co dzień przy komputerze, wstawaj co 45 minut i wykonaj kilka szybkich ćwiczeń rozciągających (albo po prostu się poprzeciągaj). 
  • Pilnuj prawidłowej postawy ciała. 
  • Staraj się podnosić ciężkie przedmioty odpowiednią techniką: kucnij i przyciągnij przedmiot blisko siebie
  • Wstawaj z łóżka w odpowiedni sposób: przetocz się na bok i opuść nogi na podłogę, nie podciągaj się z leżenia wprost do siadu. 
  • Zadbaj o odpowiednie ułożenie podczas snu – ważne są odpowiednia poduszka i materac. 
  • Zorganizuj odpowiednio stanowisko pracy: zadbaj o odpowiednie wysokości i odległości mebli i monitora. 
  • Wsiadaj i wysiadaj z samochodu odpowiednią techniką. 

Powyższe i inne zasady profilaktyki powinien przedstawić Ci i przećwiczyć z Tobą Twój fizjoterapeuta.


Więcej o profilaktyce: „Jaką techniką wykonywać codzienne czynności”

 

Krok 6. Bądź aktywny fizycznie, a Twój kręgosłup będzie Ci wdzięczny

 

„Ruch zastąpi prawie każdy lek, podczas gdy żaden lek nie zastąpi ruchu ”
Wojciech Oczko

 

W obecnych czasach, kiedy bardzo dużo czasu spędzamy w pozycji siedzącej, ta sentencja jest aktualna jak nigdy. Twój kręgosłup został stworzony do ruchu. Jeśli nie zapewnisz mu go w odpowiedniej ilości, na pewno pojawią się problemy takie jak bóle kręgosłupa. Prawidłowo dobrana aktywność fizyczna pozwala na wzmocnienie mięśni około kręgosłupowych, a co za tym idzie zmniejszenie dolegliwości bólowych.

 

Po wizycie u fizjoterapeuty powinieneś mieć już odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne. Wykonywane w domu lub innym dowolnym miejscu są jedną z najważniejszych części rehabilitacji. Dzięki systematycznemu realizowaniu planu ćwiczeń, dużo szybciej wrócisz do zdrowia.

 

Pamiętaj

Nie każde ćwiczenie jest dla Ciebie odpowiednie. Są ćwiczenia, których wykonywanie może nawet pogorszyć Twój stan, zamiast go polepszyć. Prawidłowy zestaw ćwiczeń opracowany pod kątem Twoich możliwości przygotuje dla Ciebie Twój fizjoterapeuta.

 

Zestaw ćwiczeń bez większych przeciwwskazań medycznych znajdziesz tutaj.

 

Warto podjąć także dodatkową aktywność fizyczną. Istnieją takie jej formy, które mogą być wykonywane niemal przez każdego i w prawie każdej sytuacji. Należą do nich pływanie (najlepiej stylem grzbietowym lub kraulem), szybki marsz z wymachami ramion lub specjalny rodzaj chodu techniką Nordic Walking.

 

Podczas aktywności fizycznej podejmowanej przy problemach z kręgosłupem najważniejsze są dwie rzeczy:

1. Prawidłowa technika. Zapytaj o nią instruktora pływania/fitness albo fizjoterapeutę.

2. Systematyczność. Lepiej ruszać się codziennie po trochu, niż forsować się raz w miesiącu.


"Sporty za które Twój kręgosłup będzie Ci wdzięczny"

 

Przestrzeganie zasad profilaktyki oraz aktywność fizyczna pozwolą Ci ograniczyć nawroty bólów kręgosłupa, a z czasem zupełnie je wyeliminować.


Zobacz także


   
Najpierw poznaj przyczyny Ulga dzięki farmakologii
   
Gdy za ból głowy odpowiada kręgosłup 6 alternatywnych metod leczenia bólu kręgosłupa
   
leczenie zabiegami fizjoterapeutycznymi Bóle kręgosłupa – plaga XXI wieku
   
Nastawianie kręgosłupa” u kręgarza Manualne zabiegi chiropraktyka

 

 


 

Komentarze

Misiek

06-07-2015 03:01

Ja zmieniłem posłanie, zacząłem się ruszać i ulga ogromna. Czasem, po dłuższej pracy przy komputerze, smaruję jeszcze dip hotem albo rozgrzewam terpentyną czy innym ciepłym okładem, ale coraz rzadziej zachodzi taka konieczność na szczęście.
 
  • Dodaj link do:
  • www.facebook.com