dbam o kregoslup

Ćwiczenia stabilizujące odcinek szyjny kręgosłupa

Ćwiczenia na kregosłup » Ćwiczenia stabilizujące odcinek szyjny kręgosłupa



"Ćwiczenia stabilizujące odcinek szyjny kręgosłupa"

autor: Ewelina Prekiel, fizjoterapeutka, Warszawa
Ewelina Prekiel









Bóle kręgosłupa szyjnego są jedną z częściej spotykanych dolegliwości narządu ruchu. Coraz częściej pacjenci poszukują skutecznych form leczenia i ćwiczeń pozwalających na pozbycie się bólu. Rehabilitacja dysponuje szeregiem metod leczenia szyjnego odcinka kręgosłupa tj. terapia manualna czy odpowiednio dobrane ćwiczenia. W ostatnich latach dużo mówi się o ćwiczeniach stabilizacyjnych. Na czym polega stabilność naszego kręgosłupa? Dzięki współdziałaniu mięśni, więzadeł, dysków a także samej specyficznej budowie kręgów nasz kręgosłup posiada zwartą konstrukcję, w której każdy krąg porusza się wobec drugiego w ograniczonym zakresie. Gdy w wyniku działania różnorodnych patologicznych czynników dochodzi do nadmiernej ruchomości między danymi dwoma kręgami, mówimy o niestabilności.

Do kogo są skierowane ćwiczenia stabilizacyjne? Na pewno do osób cierpiących z powodu dolegliwości bólowych, u których stwierdzono niestabilność odcinka szyjnego. Do grupy tej należą osoby po wypadkach (najczęściej komunikacyjnych), osoby, które wiele godzin spędzają w pozycji siedzącej najczęściej przed komputerem, czy pacjenci z dyskopatią odcinka szyjnego. Przed rozpoczęciem rehabilitacji niezbędna jest konsultacja z lekarzem lub fizjoterapeutą w celu dokładnej diagnostyki oraz wyeliminowania skazań do leczenia chirurgicznego. Należy pamiętać, że ból jest tylko objawem i zawsze należy poszukiwać jego źródła. W przypadku dolegliwości odcinka szyjnego lub bólu promieniującego do kończyny górnej przyczyna dolegliwości może leżeć także poza kręgosłupem.

Na czym polegają ćwiczenia stabilizacyjne odcinka szyjnego? Polegają na pobudzeniu mięśni leżących w najgłębszej warstwie mięśniowej. Istnieje wiele teorii wykonywania tego typu ćwiczeń, które często znacząco różnią się od siebie. Co nie podlega wątpliwości, u pacjentów cierpiący z powodów bólu szyi często obserwuje się niewłaściwą postawę, gdzie głowa wysunięta jest do przodu. U tego typu pacjentów zaczynamy od ćwiczeń korygujących postawę, powodujących retrakcję czyli cofnięcie głowy. Podczas cofnięcia głowy warto także opuścić i rozluźnić barki.

Powyższe ćwiczenie warto wykonywać kilkakrotnie podczas dnia. Pozycję tą warto przyjmować także podczas dłuższego siedzenia np. przed komputerem.

Bardzo dobrym sposobem stabilizacji odcinka szyjnego są ćwiczenia z zaangażowaniem wzroku. W tym przypadku wykorzystuje się specjalne urządzenia (np. sensoneck). Do ćwiczeń wykorzystuje się tablicę, na której nakreślone są różnego rodzaju linie. Pacjent na głowę zakłada opaskę, do której przymocowany jest laser. Ćwiczenia te polegają na dokładnym prowadzeniu światła laserowego po danych liniach. Coraz większa liczba placówek w Polsce dysponuje tego typu urządzeniami.

Niektórzy fizjoterapeuci są zwolennikami ćwiczeń izometrycznych wykonywanych samodzielnie. W powyższych ćwiczeniach pacjent ustawia prawidłowo odcinek szyjny a następnie jednorącz lub oburącz stawia kilkusekundowy opór na czoło, tył lub bok głowy. Głowa podczas ćwiczenia jest nieruchoma.

Bardzo dużym uznaniem cieszą się ćwiczenia z gumami (np. thera band). Tego typu ćwiczenia wykonuje się w pozycji stojącej lub siedzącej, głowa ustawiona jest w protrakcji (cofnięta), a pacjent pociąga gumę w różnych kierunkach. Przykładowe ćwiczenie: Pacjent siedzi na krześle, głowa cofnięta, barki rozluźnione, guma zaczepiona z przodu na wysokości klatki piersiowej. Pacjent wykonuje ściągniecie gumy do poziomu bioder. Następnie powoli wraca do pozycji wyjściowej. Podczas ćwiczenia głowa nie porusza się, a łokcie są wyprostowane.

Należy zaznaczyć, że ściąganie gumy może odbywać się także z dołu do góry, na boki lub pacjent może rozciągać gumę przed sobą. Zawsze należy pamiętać o prawidłowym ustawieniu głowy.

Istnieją także ćwiczenia stabilizacyjne szyi, w których wykorzystuje się szybką częstotliwość ruchu rąk. Przykład ćwiczenia. Pacjent siedzi na krześle, głowa cofnięta, pacjent unosi ręce przed siebie na wysokość piersi, dłonie skierowane do siebie, łokcie całkowicie wyprostowane. Pacjent wykonuje szybki, naprzemienne ruchy rąk góra dół. Ruch powinien być wykonany z małą amplitudą i dużą częstotliwością.

Należy pamiętać, że prawidłowe funkcjonowanie naszego kręgosłupa zależy także od ogólnej sprawności. Spacery, bieganie, pływanie czy rower to ogólne aktywności, które dodatkowo pomagają nam w utrzymaniu kondycji, a także mają pozytywny wpływ na nasz kręgosłup. Należy zaznaczyć, że żadne ćwiczenie nie powinno wywoływać bólu. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek dolegliwości należy przerwać ćwiczenie i skonsultować się z fizjoterapeutą.

Ewelina Prekiel, fizjoterapeutka Warszawa

 

Zobacz także: "Pokonaj poranne bóle szyi i budź się wypoczęty - poduszka ortopedyczna Start

 

 

Komentarze

Anna Kielce

09-06-2013 04:35

dziękuję
Tomasz Łódź

04-01-2014 12:13

protrakcja do przodu
retrakcja do tyłu
 
  • Dodaj link do:
  • www.facebook.com