Ćwiczenia na prosty i zdrowy kręgosłup u dzieci

Dominika Maciąg

Dominika Maciąg

Dominika Maciąg

Latest posts by Dominika Maciąg (see all)

Często zdarza się tak, że zaczynamy ćwiczyć dopiero wtedy, gdy pojawia się ból. Jest to wielki błąd. Warto zastosować ćwiczenia na proste plecy mimo braku dolegliwości. Odgrywają one bowiem ogromnie duże znaczenie. Nie tylko pomogą pozbyć się bólu. Jeśli będziemy stosowali je regularnie opóźnią lub całkowicie zapobiegną wystąpieniu schorzenia, ponadto dzięki nim wypracujemy i utrzymamy odpowiednią postawę ciała. Ćwiczenia korekcyjne poprawią pracę układu krwionośnego, oddechowego dzięki czemu zwiększy się wydolność całego organizmu.

Gimnastyka korekcyjna kręgosłupa wskazana jest dla dzieci, u których przecież ciągle jeszcze kształtuje się i rozwija układ ruchu. Szczególnie istotne jest to u dzieci, które posiadają już wady postawy, ale ćwiczenia warto wykonywać także z tymi, które nie mają kłopotów z prawidłową postawą ciała.

Jeśli wada zostanie wykryta wcześnie często wystarczają właśnie ćwiczenia korekcyjne i przede wszystkim zmiana nawyków i trybu życia. Dziecko zamiast biernego spędzania czasu powinno jak najwięcej się ruszać. Wzmacniają się wtedy mięśnie i więzadła stabilizujące kręgosłup. Ortopeda może zalecić odpowiedni zestaw ćwiczeń.

Na przykład jeśli dziecko ma skoliozę wskazane jest pływanie, siatkówka, koszykówka czy piłka ręczna. Nie zaleca się wtedy skoków. Przy lordozie warto wprowadzić takie ćwiczenie jak pływanie na plecach, a jeśli dziecko posiada kifozę poleca się wtedy pływanie na brzuchu, z kolei nie można pływać na plecach i jeździć na rowerze. Warto zatem dobrze dobrać ćwiczenia, by przyniosły one odpowiedni skutek.

Poniżej przedstawione są przykłady ćwiczeń. Podzielone one zostały na: ćwiczenia na kręgosłup wykonywane na brzuch, na plecach oraz ćwiczenia wykonywane na siedząco. Ważne, by każde ćwiczenie powtórzyć kilka razy.

Ćwiczenia wykonywane na brzuchu:

– należy położyć się na brzuchu, ciało powinno być wyprostowane, ręce zgięte i trzymane pod czołem. Odrywamy górną część ciała (czyli głowę, przedramiona i tułów) od podłoża. Po chwili opuszczamy ciało. Staramy się rozluźnić. Leżąc na brzuchu wykonać możemy także podnoszenia tułowia. Ręce splatamy na karku, następnie kładziemy się na boku, a rękami podpieramy głowę. Unosimy nogę do góry kilka razy, później kładziemy się na drugi bok i ćwiczenie wykonujemy znów kilka razy.

Ćwiczenia wykonywane na plecach:

– należy położyć się na plecach, nogi są ugięte w kolanach. Staramy się dociągać kolano najpierw jedno, później drugie do czoła, ręce leżą wzdłuż tułowia. Następne ćwiczenie polega na dociąganiu lewego łokcia do prawego kolana, a prawego łokcia do lewego kolana. Możemy także leżąc przyciągać oba kolana do klatki piersiowej.

Ćwiczenia wykonywane na siedząco

– należy usiąść i wyprostować plecy. Splatamy dłonie za głową, wyciągamy głowę do przodu i w dół i pozostajemy w takiej pozycji kilka sekund. Następnie siadamy, splecione dłonie znajdują się nad głową, wyciągamy je maksymalnie w górę i staramy się wyciągać do góry także głowę. Wytrzymujemy tak chwilę. Potem rozciągamy ramiona na całą szerokość. Wszystkie te ćwiczenia pomogą nam rozciągnąć kręgosłup, wzmocnić go i co najważniejsze dzięki nim uzyskamy odpowiednią postawę ciała.

Warto zachęcać dzieci do wykonywania ćwiczeń, nawet jeśli z początku będą do tego negatywnie nastawione to z czasem staną się one ich nawykiem. Najlepiej jeśli będziemy wykonywali te ćwiczenia razem z dziećmi, zobaczą one wtedy, że to nie jest wcale trudne ani nieprzyjemne. To my, dorośli musimy wyrobić w nich chęć do aktywności fizycznej. Istotne jest, by rodzice wiedzieli, że wady postawy to nie tylko nienaturalne skrzywienia kręgosłupa. Dziecko, które ma chore stopy czy kolana niechętnie będzie biegało ponieważ będzie to sprawiać mu ból. Wtedy ustawi ono ciało niesymetrycznie czyli „krzywo” i jeśli utrwalać będzie taką pozycję jego szkielet się zdeformuje. Wady postawy nie są tylko estetycznym problemem. Dziecko z dużą wadą postawy ma także kłopoty z oddychaniem, miewa bóle góry. Nie jest w stanie nadążyć za kolegami, może być przez to odtrącone, a to z pewnością wywoła u dziecka nerwy lub płacz. Zachęcając dziecko do ruchu i wykonywania ćwiczeń możemy uchronić je przed poważnymi wadami, ale także i my i nasze dziecko unikniemy ogromnego stresu.

Zobacz także:

Opinia użytkowniczki prostotrzymacza na proste plecy:

opinia_prostotrzymacz

Kliknij tutaj aby zobaczyć pozostałe opinie użytkowników i ofertę na prostotrzymacz na proste plecy.

prostotrzymacz_opinie2

2 komentarzy na temat “Ćwiczenia na prosty i zdrowy kręgosłup u dzieci

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *