Ergonomia pracy przy komputerze

ergonomia pracy przy komputerze
Wojciech Bubak

Wojciech Bubak

fizjoterapeuta, prowadzi gabinet "Rehabu" w Wadowicach
Wojciech Bubak

Latest posts by Wojciech Bubak (see all)

W pracy spędzamy blisko ¼ życia. Bez wątpienia czas spędzony podczas wykonywania czynności jaką jest nasza praca ma duży wpływ na nasze zdrowie zarówno psychiczne jak i fizyczne. Praca, jaka by nie była w większym lub mniejszym stopniu jest męcząca. Niezależnie czy wykonujemy zawód kierowcy , krawcowej, pracujemy na budowie czy jesteśmy pracownikiem biurowym. Z każdą pracą związane są pewne sytuacje mające wpływ na nasze zdrowie. Zgodnie z tematem tej strony skupię się na aspekcie naszych kręgosłupów. Aby w miarę dokładnie omówić jak i co zmienić lub jak powinno wyglądać nasze stanowisko pracy podzielę nasze zajęcia na proste typy: siedząca oraz stojącą.

postawa

przygotowanie ergonimicznego stanowiska pracy zwróci się z nawiązką

Krzesło – wbrew pozorom im wygodniejsze tym z reguły mniej korzystne. Pozycja fotelowa ( zaokrąglona sylwetka) choć wygodna jednak powoduje nadmierne rozciąganie mięśni prostowników grzbietu przy jednoczesnym rozluźnieniu mięśni przedniej części tułowia. Chwilowe przyjmowanie takiej pozycji niczym nie grozi jednak jeżeli stanie się ona dla nas rutyną grozi nam powstanie garbu oraz okrągłych pleców. Wyrównanie lordozy lędźwiowej może spowodować silne dolegliwości bólowe tegoż odcinka natomiast towarzyszące nadmierne wyciąganie głowy i szyi do przodu spowoduje także dolegliwości bólowe barków ramion oraz głowy.( przeczytaj także ten artykuł: „Środki przeciwbólowe a dolegliwości kręgosłupa” ) Dlatego pamiętajmy aby siedzieć prosto. ( noga za nogę jeżeli jest stosowana niesymetrycznie może spowodować zmiany ustawienia miednicy w konsekwencji doprowadzając do rotacji kręgów lędźwiowych i dolegliwości bólowych tegoż odcinka). Pamiętajmy – Nasz kręgosłup jest stworzony do ruchu!!! Stałe pozycje, długo nie zmieniane prowadzą do zmian patologicznych.

Jak powinna wyglądać prawidłowa pozycja

a) Stopy ułożone symetrycznie
b) linia kolan poniżej linii bioder( miednica automatycznie jest w lekkim przodopochyleniu)
c) tułów wyprostowany ( nie skręcony)
d) plecy powinny przypominać ~, lędźwia „schowane”, tors do przodu
e) głowa w linii ciała – nie wysuwaj jej w przód!!!
f) utrzymuj lekkie napięcie mięśni brzucha ( lekko go wciągaj)

Wskazówki:

1.jeżeli pracujesz na komputerze ustaw go prosto przed sobą. Było by dobrze gdyby udało się ustawić go na wysokości twoich oczu- dzięki temu nie będzie trzeba patrzeć w dół ani do góry.
2.Wysuń się lekko z krzesła tak aby wygodnie przyjąć pozycję w której kolana będą poniżej bioder. Jeżeli trzeba podnieś krzesło.
3.Aby zmusić nasz organizm do minimalnej zmiany statyki siedź na dysku korekcyjnym lub ewentualnie poduszce . Sprawi to, iż miednica będzie miała możliwość ruchu.
4.Jeżeli tylko jest to możliwe jak najczęściej wstawaj z krzesła choć by na kilka sekund, zrób kilka kroków w miejscu, pokręć ramionami, przeciągnij się- to da kręgosłupowi kilka sekund odpoczynku.
5.Od czasu do czasy pokręć głową we wszystkich kierunkach. Weź głęboki oddech i odpręż się!!! Choć by na kilka sekund.
6.Nie opieraj się jeżeli nie musisz. Oparcie sprawia że rozluźnia się aparat stabilizacji tułowia w efekcie mogąc doprowadzić do stałych zmian napięcia mięśni a nawet ustawienia stawów.
7.Dobrym rozwiązaniem jest siedzenie na klękosiadzie lub lepiej piłce korekcyjnej. Daje ona wiele możliwości ruchu dla kręgosłupa bez zmiany pozycji na siedzącą.
8.Nie daj się stereotypom!!! może dziwnie to wygląda ale z czasem inni współpracownicy też zaczną tak robić.
9.powodzenia.

mgr Bubak Wojciech
Rehabu Wadowice

2 komentarzy na temat “Ergonomia pracy przy komputerze

  1. Pingback: Co to jest rwa kulszowa, jej przyczyny i objawy | DbamoKregoslup.pl Dużo Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *