Otyłość u dzieci a problemy z kręgosłupem

Dominika Maciąg

Dominika Maciąg

Dominika Maciąg

Latest posts by Dominika Maciąg (see all)

W naszym kraju przybywa dzieci u których diagnozuje się wady postawy. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że przyczyny takiego stanu mogą tkwić także w otyłości u dzieci. Brak ruchu w połączeniu z niezdrowym sposobem odżywiania prowadzi do coraz większej nadwagi, a co za tym idzie pojawiają się także problemy z postawą ciała.

Problem otyłości u dzieci jest bardzo poważny. Czasem nieświadomie przyczyniają się do tego niestety rodzice. Nasze pociechy mają coraz mniej okazji do aktywności fizycznej. Podwozimy dzieci do szkoły samochodem, w szkole spędzają kilka godzin siedząc, w sklepikach szkolnych kupują słodycze, po powrocie do domu część z dzieci siedzi przed telewizorem lub idzie na dodatkowe zajęcia np. języka obcego. Gdzie w tym wszystkim czas na ruch? Owszem, w szkole są zajęcia wychowania fizycznego, ale to wciąż mało by zapewnić zdrową sylwetkę. Rodzice zabiegani w dzisiejszych czasach często wolą na obiad zabrać dziecko na pizzę niż ugotować coś pożywnego i wartościowego. Również z braku czasu nie zajmują się dzieckiem, nie zachęcają go do uprawiania sportu, uważają, że jak dziecko posiedzi przed komputerem to będą mieli chwilę spokoju i czas dla siebie. Niestety to poważny błąd! Kto jak nie właśnie dorośli powinni zmotywować dzieci do aktywności fizycznej i wyrobić w nich odpowiednie nawyki żywieniowe?

Otyłość u dzieci powoduje wady postawy takie jak: skrzywienia kręgosłupa, przykurcze obręczy barkowych czy biodrowych, a także koślawość kolan i piet. To tylko przykłady. Schorzeń takich może być znacznie więcej. Warto pamiętać, że wady skorygować można do ok. 15 roku życia dziecka, później będzie to już o wiele trudniejsze, a czasem po prostu niemożliwe. Dlatego tak istotne jest, by już od najmłodszych lat dziecka uczyć go jak powinno się odżywiać.

Tymczasem wystarczy naprawdę odrobina chęci, by zadbać o zdrowie dziecka i nie dopuścić do jego kłopotów z wagą. Należy przed wszystkim ograniczyć ilość spożywanych przez dzieci słodyczy, zawierają one sporo cukru i pustych kalorii. Nie trzeba z nich całkiem rezygnować, wystarczy zmniejszyć ich ilość. Dobrą alternatywą dla słodyczy są owoce, można je również zmiksować z jogurtem naturalnym i powstanie pyszny koktajl. Z czasem dzieci przyzwyczają się i już same nie będą miały ochoty na tyle słodkości. Ograniczyć należy także stosowanie tłuszczów do przygotowywania posiłków- zamiast smażyć w głębokim tłuszczu warto użyć elektrycznego grilla lub po prostu smażyć na patelni teflonowej bez tłuszczu. Dodatki do potraw takie jak sosy na bazie majonezu, zasmażki, tłusta śmietana koniecznie trzeba ograniczyć do minimum. Są one prawdziwą pułapką, nie pomyślimy nawet czasem ile kalorii kryje się właśnie w takich dodatkach, niekiedy jest ich więcej niż w całym posiłku. Oczywiście z menu dziecka powinny zniknąć fast- foody, a także chipsy i gazowane słodkie napoje, które dzieci wręcz uwielbiają. Wybierajmy takie produkty jak np.: chude mleko, drób, ryby, naturalne jogurty. Ważne są także warzywa, gdyż zawierają całą gamę składników korzystnie wpływających na funkcjonowanie organizmu.

Warto zwrócić także uwagę na inny problem. Otyłość u dzieci bywa wytłumaczeniem niektórych zachowań. Często dzieci jędza, by po prostu pocieszyć się. Słodycze poprawiają im humor, znika smutek i złość. Rodzice i nauczyciele powinni obserwować dziecko ponieważ w ten właśnie sposób uczy się ono, że jeśli zostanie wyśmiane z powodu swojego wyglądu, jeśli zostanie odtrącone przez to, że nie może nadążyć za kolegami z powodu złej kondycji fizycznej to kiedy wróci do domu zje masę słodyczy i poczuje się lepiej. Niestety na dodatek, to właśnie dorośli często kupują dzieciom smakołyki na poprawę humoru. Chcąc dobrze tak naprawdę robią im krzywdę.

Postarajmy się zatem nauczyć dziecko jak prawidłowo się odżywiać, zachęcajmy je do sportu, nie musimy odmawiać jednego ciastka czy batonika, ale starajmy się by nie był to jego główny posiłek. Ruch i zdrowe odżywianie pomogą naszym dzieciom wypracować odpowiednią postawę, a wartościowe i bogate w witaminy posiłki dostarczą dzieciom energii niezbędnej do aktywności fizyczne. Pamiętajmy, że zdiagnozowane u dzieci wady postawy i nadwaga z wiekiem będą się pogłębiać!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *