Prawidłowa pozycja leżąca

29745495_m
Daniel Kawka

Daniel Kawka

fizjoterapeuta, prowadzi gabinet "FizjoPasja" w Bielsku-Białej
Daniel Kawka

Latest posts by Daniel Kawka (see all)

Przeciętnemu człowiekowi spanie i leżenie zajmuje ok. 1/3 dnia. Jest to czas poświęcony na odpoczynek i regenerację sił. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że budzimy się zmęczeni i do tego z bólem kręgosłupa. Jest to dzwonek alarmowy, który mówi nam, że coś jest nie tak. Prawidłowa pozycja leżąca zapewnia zmniejszenie obciążenia kręgosłupa. Muszą być jednak spełnione pewne warunki.

Istotne znaczenie ma podłoże na którym leżymy, czyli materac. Nie może on być za miękki, gdyż kręgosłup kifotycznie się wygina, ani za twardy. Materac musi dopasowywać się do naszych fizjologicznych krzywizn kręgosłupa (lordozy lędźwiowej, kifozy piersiowej oraz lordozy szyjnej). Aby dobrać dla siebie odpowiedni materac ortopedyczny można zasięgnąć porady swojego fizjoterapeuty. Podłoże powinno również „oddychać”, aby zapobiec zatrzymywaniu ciepła i wilgoci.

Materac ortopedyczny na kręgosłup

Kolejnym ważnym elementem jest poduszka, która powinna zapewniać prawidłowe ustawienie głowy i szyi. Najlepszym rozwiązaniem jest poduszka ortopedyczna, dopasowana kształtem i wielkością do budowy anatomicznej odcinka szyjnego kręgosłupa.

 

sen

zdrowy sen pozowli nam budzić sie bez bólu karku

Osoby preferujące spanie na plecach powinny podłożyć pod kolana zrolowany ręcznik lub specjalny półwałek , co odciąży kręgosłup lędźwiowy (powinniście poczuć, że lordoza lędźwiowa się zmniejsza – szczególnie polecane dla osób z pogłębioną lordozą lędźwiową. W leżeniu na brzuchu wałek powinien być podłożony pod stopami, tak aby stawy kolanowe ponownie były nieznacznie ugięte. Głowa w takiej pozycji powinna być położona płasko na podłożu, lecz skręcona w jedną stronę (położona na policzku). W leżeniu bokiem głowa powinna być w przedłużeniu kręgosłupa. Kończyny dolne mają być zgięte w stawach biodrowych i kolanowych (w trójzgięciu) z poduszką lub specjalny klinem między kolanami. Osoby otyłe powinny podłożyć poduszkę pod talię, aby zapobiec zapadaniu się boku na którym leżycie.

Ważnym elementem wpływającym na nasze samopoczucie w trakcie dnia jest sposób w jaki wstajemy. Błędem jest nagłe zrywanie się np. aby wyłączyć budzik. Zanim wstaniemy powinniśmy się poprzeciągać, co pobudza mięśnie i przygotowuje je do pracy. Następnie z leżenia na plecach do stania powinniśmy przechodzić poprzez leżenie na boku. W takiej pozycji spuszczamy ugięte nogi na ziemię i jednocześnie podpieramy się rękami co odciąży nasz kręgosłup. Sposobu tego powinien Państwa nauczyć Wasz fizjoterapeuta.

Pamiętajcie również o tym, że wchodzenie i wychodzenie z łóżka jest łatwiejsze gdy jest ono wyższe. Zbyt niskie miejsce do spania sprawia, że podczas siadu kolana są umieszczone wyżej niż biodra, co uniemożliwia ergonomiczne wstawanie.

Daniel Kawka

fizjopasja

Zobacz także ofertę i opinie użytkowników poduszki przeciw chrapaniu Silent Dream.

silentdreamopinie

1 komentarz na temat “Prawidłowa pozycja leżąca

  1. kwiato.roslina pisze:

    człowieku dobre niewiedziałem o tym ale nwm czy to prawda możesz odpowiedzieć czy na skoliozę lewostronną dwułukową to pomoże?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *