Jak joga i pilates pomaga niwelować bóle kręgosłupa

joga kręgosłup
Patryk Burzej

Patryk Burzej

założyciel i administrator serwisu "DbamoKregoslup.pl" Problemy zdrowotne z kręgosłupem sprawiły że zainteresowałem się tematyką odpowiedniej profilaktyki i aktywnością fizyczną. We współpracy z profesjonalistami medycznymi staram się rozwijać serwis i pomagać osobom ze schorzeniami kręgosłupa.
Patryk Burzej

Latest posts by Patryk Burzej (see all)

Najskuteczniejszym sposobem na pozbycie są bóli kręgosłupa są codzienne ćwiczenia. W moim przypadku ćwiczenia zalecane mi przez fizjoterapeute bardzo poprawiły mój stan zdrowia jednak po paru miesiącach codzienne wykonywanie tych samych ćwiczeń stało się bardzo nużące. Potrzebowałem czegoś co utrwaliło by już osiągniete przeze mnie rezultaty oraz w jak największym stopniu mogło zapobiec nawrotowi schorzeń i tak trafiłem na zajęcia jogi i pilates. Większość ludzi już coś słyszała na temat jogi. Są to zajęcia fizyczne polegające na wykonywaniu pozycji (asan) mających w jak największym stopniu rozciągnąć mięśnie naszego organizmu. Pilates z kolei jest nowszym systemem ćwiczeń od jogi i ma za zadanie wzmocnić mięśnie brzucha oraz pleców tak aby mogły one utrzymać cały szkielet naszego ciała.

Zajęcia prowadzone przez instruktora mają tą zalete nad ćwiczeniem w domu że w grupie zdecydowanie łatwiej się ćwiczy i dużo łatwiej jest się zmotywować do wysiłku fizycznego. Poza tym nawet jeśli wolisz ćwiczyć sam w domu to jednak naprawdę warto przejść się chociaż na kilka zajęć żeby opanować właściwą technikę wykonywania tych ćwiczeń co jest bardzo ważne. Jeśli o mnie chodzi to poznałem na tych zajęciach wielu fajnych ludzi z których spora grupa chodzi na te zajęcia z tego samego powodu co ja- boli lub bolał ich kręgosłup i chcieli pozbyć się tych problemów i zadbać o swoje zdrowie.

joga kręgosłup

Jedną z najpopularniejszych pozycji jogi jest „pies z głową w dół”

Przekrój wiekowy jest zwykle duży także nie musisz się obawiać że jesteś na to za stary lub za młody. Nikt na tego typu zajęciach nie śmieję się jeśli początkującemu coś nie wyjdzie i panuje naprawdę miła atmosfera. Zajęcia trwają zwykle 1 godz i powinny się zaczynać od rozgrzewki. Bardzo ważne w jodze (jeśli nie najważniejsze) jest prawidłowe oddychanie (w jodze tylko przez nos, z kolei w pilatesie wdech jest przez nos a wydech może być ustami) Wykonując ćwiczenia (asany) należy cały czas pamiętać o oddechu. Jedną z osób które uprawiają joge jest Bear Grylls, były komandos, prowadzący na Discovery program „Szkoła przetrwania” Warto zaznaczyć że człowiek ten który zdobywa najbardziej niedostępne rejony naszej planety, chodzi na rękach i jest mistrzem samoobrony też cierpiał z powodu bóli kręgosłupa których nabawił się po jednym nieudanym skoku spadochronowym. Jedną z rzeczy które pozwoliły mu je przezwyciężyć i którą nadal praktykuje jest systematyczne uprawianie jogi.

 

Aby jeszcze bardziej się rozciągnąć część ćwiczeń wykonuje sie w parach.

Aby jeszcze bardziej się rozciągnąć część ćwiczeń wykonuje sie w parach.

Joga nie jest jeszcze rozpowszechniona w naszym kraju i część ludzi podchodzi do niej sceptycznie, moim zdaniem niesłusznie. Zajęcia te umożliwią Ci rozciągnięcie i wydłużenie Twojego ciała i generalnie nie ma przeciwskazań do ich wykonywania. Jak we wszystkim ważna jest systematyczność. Ćwiczenie raz w tygodniu przez godzine przyniesie marne rezultaty lub nie przyniesie ich w ogóle- co najwyżej trochę się zmęczysz. Ja chodzę na zajęcia jogi 2 razy w tygodniu i 1 w tygodniu na pilates, oprócz tego uprawiam jeszcze inne formy aktywności fizycznej. Obecnie chodzę już na zajęcia jogi i pilates od roku i czuję się o niebo lepiej niż w momencie kiedy zaczynałęm chodzić na zajęcia.

Pilates jest z kolei formą aktywności fizycznej która już od kilkudziesięciu lat dynamicznie podbija cały świat. Zajęcia te są popularne ponieważ pozwalają wyrzeźbić swoją figurę a przy okazji są zalecane dla ludzi z problemami z kręgosłupem. Ćwiczenia odbywają się często na specjalnych piłkach do pilatesu (dużych i małych) i jak już wspominałem mają za zadanie wzmocnić mięśnie brzucha i pleców które utrzymują cały szkielet naszego organizmu. Jeśli o mnie chodzi to po zakończeniu ćwiczeń pilates czuję się świetnie pomimo że w trakcie samych ćwiczeń wyciska się siódme poty i naprawdę można poczuć swój brzuch :)
Jednym z głównych celów ćwiczenia pilatesu jest wzmocnienie mięśni brzucha

pilates a kręgosłup

Jednym z głównych celów ćwiczenia pilatesu jest wzmocnienie mięśni brzucha

Z doświadczenia wiem że na tych zajęciach zdecydowana większość to kobiety bo to one dbają o swoje zdrowie bardziej niż mężczyżni i mężczyźnie trudno się przełamać do uczestnictwa w tego typu zajęciach. Moim zdaniem jeśli jesteś facetem i to ma Ci pomóc polepszyć zdrowie to naprawdę warto przełamać początkowy opór i wybrać się na zajęcia. Można także namówić jakiegoś kolege i jeździć we dwóch. Zajęcia te są coraz bardziej ogólnodostępne i nawet w małej miejscowości z której pochodzę jest już pare miejsc gdzie można ćwiczyć joge i pilates.

Podsumowując, warto wybrać się na zajęcia jogi i pilates prowadzone przez instruktora i warto to robić systematycznie ponieważ jest to forma aktywności motywująca do ćwiczeń i dbania nie tylko o nasz kręgosłup i plecy ale także o zdrowie całego naszego organizmu.

Zobacz także: „5 powodów dla których warto mieć mate do ćwiczeń”

mata do ćwiczeń

1 komentarz na temat “Jak joga i pilates pomaga niwelować bóle kręgosłupa

  1. Stefania pisze:

    polecam ćwiczenia jogi ,ja ćwiczę od kilku lat ,jestem fizycznie bardzo sprawna ,choć nie omijają mnie różne dolegliwości ,ale gdy zacznę ćwiczenia efekt jest natychmiastowy ,ćwiczę z małymi przerwami ,bo nie zawsze mam czas ,mam 65 lat ,a moje koleżanki równolatki,albo i młodsze nie mogą się ze mną równać ,w sprawności fizycznej ,jestem z tego dumna ,ale dla mnie to najlepsze , polecam,,i pozdrawiam .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *